Terasa Berbunga

yessss….

betolla tuh, ni mesti da dapat jawapan ke apa… apa lagi kalau bukan sebab tu….

(kata-kata sahabat ketika aku meluahkan bahawa hati ini sedang berbunga-bunga)

Musim bunga di Korea sudah melabuhkan tirainya beberapa minggu lepas. Kini hijau meliputi seluruh alam ciptaanNya.Masih cantik tiada tara. Biarpun cuaca semakin lama semakin panas, biarpun bumi melabuhkan tirainya untuk menuju ke alam yang lebih hijau, namun disini qalbuku terasa sejuk damai yang berbunga-bunga. Alam tersenyum, aku jua turut tersenyum. Bukankah Allah itu menurunkan sakeenah dahulu kemudian disusuli dengan pertolongan. iya, sakeenah itu..itu lah word yang aku nak sama ertikan dengan hatiku sudah berbunga-bunga. pernah terdetik tak dalam diri kita, adakah kita pernah dalam hidup ini. walaupun sekali, walaupun sesaat kita merasakan sakeenah dalam hati, pemikiran, gerak geri kita? Mungkin kita pernah, tetapi kita tidak perasan akan kehadirannya.

"anzalallahu sakeenah"
"Allah menurunkan semangat tenteram"

itu lah dia. kalam Allah menyirami hati jiwa manusia yang sangat keras untuk berhubung dengan Mu. iya.. perkara yang berlaku sejak akhir-akhir ini keatas diriku makin membuat hatiku berbunga-bunga. Makin ku rasa indahnya tawakkal dan doa kepada Mu. Makin ku rasa dirimulah yaAllah yang sedang berbicara dekat denganku. Setiap yang berlaku, Allah jadikannya hikmah buat kita. Dan apa yang berlaku keatas diriku kali ini merupakan hikmah untuk menjadikan hati ku ini merasai sakeenah kurniaan daripada Mu. aku makin bergantung harap padamu, aku makin sering merasai sakeenah itu, dengan keizinan kasih cintamu ya Illahi.

Pada malam yang sering ku rindui, ketika itulah monolog dalam diri ini muncul. aku bertanyakan itu, aku memikirkan itu, aku mengharapkan itu, aku cuba meyakinkan itu, sehingga lena ku terkacau dek memikirkan perkara-perkara ini. Tetapi monolog ku bukanlah sia sia bagiku. monolog ku adalah rahsia antara aku dengan Allah. Dan monolog inilah yang membuat hatiku berbunga-bunga.

Cukuplah sampai disini sahaja jariku memetik keyboard di laptop ini. Takkan ku beritahu apakah rahsia yang ku bermonolog sendirian dikala malam yang sering dirindui oleh jasad-jasad yang keletihan lagi lemah. Bukanlah ketika aku sudah menemui sang hati bakal peneman hidupku baru ku katakan hatiku berbunga-bunga, tetapi aku harus katakan hatiku berbunga-bunga setiap kali aku merasakan sakeenah yang dianugerahkan oleh Allah kedalam hati ku. Dan sakeenah itu milik Allah yang wadud lagi ro uf tiada yang dapat memberinya selain Allah. Bermohonlah, bermunajatlah, berzikirlah meminta hati yang tenang, untuk memipin amalan kita kelak supaya jalan jannahNya terbuka luas bagi yang sentiasa mengingatiNya.

Wallahua’lam.


Leave a Reply

