…makan?…JOM

cakap pasal makan ni….jom tgk gmbar ni jap:-

amacam?? tergugat??? nasib bek bukan bulan pose..ada lagi. jap ek:-

suka octopus????ada, dun worry:-

ada banyak je lagi, tapi cukuplah sekadar ini saja, janganlah berlebih-lebih, sama lah juga dengan cara pemakanan kita, janganlah berlebih-lebih.

kita makan untuk hidup bukannya hidup untuk makan

nasihat untuk diri sendiri sebenarnya. makan sekadar mampu mengalas perut. bila dah blurppp, berhentilah kerana itu dah smpai maximum da tu, tapi habiskan apa yang ada dalam mangkuk or pinggan kita tu, kerana tak nak membazir. makan lah juga makanan yang sihat yang mampu menjana tenaga untuk badan dan otak supaya mampu bergerak menempuh ujian di medan ujian ni. sedarlah kita, nun jauh disana saudara kita sedang menunggu sebutir nasi untuk mengalas dan menampung zat-zat yang tidak cukup. sungguh sedih, kerana apa yang kita perolehi, mereka tidak mampu untuk memperolehnya . sungguhnya, simpati dan doa kita itulah sumber kekuatan untuk mereka.

cara makan dalam islam juga, terapkanlah ketika makan.itulah yang diajarkan oleh Al-rasul qudwatuna. hikmah tersembunyi disebalik itu. banyak hikmahnya, carilah sendiri kat mr.google tuh.  ok…

pemakanan=islam. sampai kepada pemakanan islam itu ajar kita. subahanallah. Agama Allah, sungguh agung.

makanlah dengan tujuan untuk  mencapai matlamat keredhaanya, sesungguhnya redha itu yang kita mahu kecapi. itu matlamat kita. wallahua’lam.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: